Kärkisija mobiilidatamarkkinoilla ei saa sokaista

Kärkisija mobiilidatamarkkinoilla ei saa sokaista

Kirjoittaja: Jarmo Matilainen

Valtakunnalliset Suomessa toimivat mobiilioperaattorit ovat investoineet 2000-luvulla miljardeja mobiiliverkkoihin. Samalla he ovat tuoneet markkinoille erittäin kustannustehokkaita nopeita liittymiä. Jos käytetään mobiilidataliikennettä mittarina, Suomi onkin maailman johtava markkina, ja jos mobiilioperaattoreiden viestejä on uskominen, niin johtava asema aiotaan myös säilyttää. Suomen mobiilimarkkina käykin esimerkiksi yhdeksi edistyneimmistä markkinoista globaalisti mitattuna.

Edellisestä huolimatta Suomen asema Digibarometrissä on laskenut ja samoin EU:n Digital Economy and Society –indeksissä Suomen sijoitus oli viime vuodesta tippunut yhdellä pykälällä. Suunta on huolestuttava. Kun tämän kirjoituksen ensimmäisen kappaleen lukee ajatuksella, nousee mieleen kysymys: Onko todella niin, että miljardien investoinnit eivät näytä tuottaneen meille muuta ykkössijaa kuin sen, että käytämme eniten mobiilidataa kuukaudessa? Operaattorimme välittävät eniten nykyisen ja tulevaisuuden markkinan arvokkainta raaka-ainetta eli dataa ja vielä maailman halvimpaan hintaan, mutta me kansakuntana emme pääse kiinni arvoverkoston niihin osiin, jossa arvo luodaan.

Tuudittaudummeko mobiilidatan ykkösasemaan emmekä panosta riittävästi toteutukseen ja toimintatapojen muutokseen?

Miten tässä näin on käynyt ja onko suunta muutettavissa? Edellä mainittujen ranking-julkaisujen taustalta löytyy mielenkiintoinen havainto: Meillä on sekä yrityksillä, kuluttajilla että julkisella sektorilla kaikkein parhaimmat edellytykset menestyä globaalisti digitaalisten palveluiden käyttäjinä ja soveltajina, mutta innovaatiot eivät tunnu ulottuvan tapaamme toimia samalla tavalla kuin verrokkimaissamme. Olemmeko olevinamme liian fiksuja ja tuudittaudumme mobiilidatan ykkösasemaan emmekä panosta riittävästi toteutukseen ja toimintatapojen muutokseen?

Muutoksen mahdollistavista perusedellytyksistä tärkeimmät ovat asenne ja osaaminen – disruptio vaatii jatkuvaa toiminnan analysointia ja kokeilukulttuuria, jolloin myös osaaminen kehittyy. Toinen edellytys liittyy päätöksentekoon, jonka tämän päivän ongelman huomaa hyvin sote-asiassa. Etukäteen meitä on peloteltu vaikka minkälaisilla uhkakuvilla liittyen muutokseen, kun tosiasiassa paljon suurempi uhka on se, että emme saa muutoksia aikaan ja päätöksentekokykymme jähmettyy.

Kiinteät ja mobiilit tietoliikenneyhteydet tulee olla mahdollisimman laajasti tarjolla

Kolmas erittäin tärkeä perusedellytys liittyy digitaaliseen infrastruktuuriin. Sekä kiinteät että mobiilit tietoliikenneyhteydet tulee olla mahdollisimman laajasti tarjolla kaikille yrityksille, palvelutarjoajille ja kuluttajille. Kuituverkko pitää ulottaa mahdollisimman moneen kotiin. Kuituverkon jatkeeksi pitää olla mahdollista tuottaa monenlaisia langattoman laajakaistan palveluita, jotka tukevat digitalisaation, alustatalouden ja datatalouden kehittymistä – siis muitakin kuin perinteisiä mobiilipalveluita. Tämä taas vaatii sen, että regulaattori ei etukäteen lukitse tulevia taajuuksia vain yhden liiketoimintamallin käyttöön, vaan se antaa tilaa uudentyyppisille mikro-operaattoreille sekä teollisia vertikaalisia ratkaisuja tarjoaville toimijoille.

Juuri nyt on menossa LVM:n digi-infrastruktuurin strategialuonnoksen lausuntokierros ja luonnoksen mukaan Suomen asemaa mobiilidatamarkkinan johtajana on tarkoitus mm. taajuuksien huutokaupalla vahvistaa laittamalla koko 3,5 GHz:n taajuusalue valtakunnalliseen käyttöön. Huutokaupattava alue on yhteensä 390 MHz.

Suomen asema johtavana mobiilidatamarkkinamaana ei todellakaan ole kiinni niistä 100 MHz:stä, joita Finnet-liitto ry on muiden mikro-operaattoritoimintaa ja uusia vertikaalisia langattoman laajakaistapalveluita palveluvalikoimaansa kehittävien toimijoiden kanssa yrittänyt saada jaettavaksi paikallisiin langattomiin 5G-ratkaisuihin! Saattaisi jopa olla niin, että noilla 100 MHz:llä saatettaisiin luoda jotain uutta ja erilaista, joka edesauttaisi digibarometrikehityksen uuteen nousuun. Samalla ehkä voisi syntyä uusia globaaleja toimijoita, jotka olisivat edelläkävijöitä 5G:ssä ja jopa tulevassa 6G-markkinassa.

Jarmo Matilainen
toimitusjohtaja
Finnet-liitto ry