Elmo tuo vihreän vallankumouksen ICT:hen
Konesalien hukkalämpö valjastetaan kiinteistöjen lämmityskäyttöön
ICT Elmo Oy (ent. Tampereen Puhelin) on solminut yhteistyösopimuksen ranskalaisen startup-yritys Qarnot´n kanssa. Qarnot kehittää ja myy konesali-IOT- ja kiinteistöautomaatiotuotteita, joilla konesaleissa syntyvä hukkalämpö siirretään kiinteistöjen lämmitykseen.
Miten se tapahtuu? Tarjoamalla kiinteistöille, taloyhtiöille ja yrityksille lämmityspalvelua, jossa lämpöä tuotetaan lämpöpatterien sisään sijoitetuilla palvelimilla.
Tätä hajautettua ja kotimaista palvelimien laskentakapasiteettia tarjotaan sitä tarvitseville yrityksille.
Ilmainen lämmitys palveluna
Kyse on konesaliprosessien optimoinnista ja win-win-tilanteesta.
– Elmon talo- tai kiinteistöyhtiöasiakas ostaa lämmityksen palveluna palvelinpattereiden muodossa, ja me hyödynnämme palvelimien laskentakapasiteetin tarjoamalla sitä eteenpäin. Lämmityksestä aiheutunut sähkönkulutus hyvitetään asiakkaalle täysimääräisesti, jolloin asiakkaalle jää ainoastaan palvelumaksusta huolehtiminen, palvelujohtaja ja projektin vetäjä Kari Koivisto ICT Elmo Oy:stä tiivistää.
Ratkaisussa kaikki voittavat ja lämmityspalvelun asiakas suojautuu samalla energiahintojen vaihtelulta.
– Investointikustannukset ovat minimaaliset, joten palvelu maksaa itsensä nopeasti takaisin lämmityskustannusten säästöinä.
Ratkaisu sopii siis hyvin esimerkiksi uudis- ja saneerauskohteisiin. Tällainen vihreä ja kestävä ajattelu sopii tapaamme toimia.
Murtautuminen markkinoille parissa vuodessa
Toimintavarmuus taataan hajautetulla palvelulla, joka tuotetaan Elmon huippunopeiden tietoliikenneyhteyksien päästä.
– Säästämällä infrastruktuuri- ja jäähdytyskustannuksissa pystymme tarjoamaan asiakkaillemme container-tyyppistä konesali-, laskenta- ja 3D-mallinnuspalvelua kymmeniä prosentteja halvemmalla, kuin suuret pilvipalvelutarjoajat maailmalla.
Tunnustelut Elmon ja ranskalaisyrityksen välillä alkoivat muutama vuosi sitten ja Koivisto uskoo, että palvelu tulee murtautumaan toden teolla markkinoille parissa vuodessa.
– Etenkin sektorit, joilla on merkittävä kapasiteettitarve – kuten pankki- ja vakuutusala, softakehitysfirmat ja esimerkiksi animaatiostudiot – ovat potentiaalisia konesalipalveluidemme käyttäjäryhmiä. Lämmityspuolella puolestaan rakennuttajat, taloyhtiöt ja kiinteistöjen omistajat ovat kohderyhmäämme.
Elmo on aloittanut keskustelut eri ministeriöiden kanssa, jotta pattereiden tuottama lämpö saataisiin tulkittua kertaalleen käytetyksi hukkalämmöksi. Tämä mahdollistaisi sähkö- ja kaukolämmitystalojen energialuokan noston parhaimmillaan A-energialuokkaan.
Palvelun lanseeraaminen on käynnissä ja ensimmäiset asiakkaat saavat palvelun käyttöönsä alkuvuodesta.
Paikallisesta tietoliikennetalosta valtakunnalliseksi ICT-vaikuttajaksi
Lokakuussa nimensä Tampereen Puhelimesta ICT Elmo Oy:ksi vaihtanut tamperelaisyritys kasvaa hurjaa vauhtia. Strategiana on keskittyä yhä vahvemmin yritysten ICT-ulkoistuksiin sekä digitalisaation mahdollistamiin, usean osa-alueen synergiahyötyjä tarjoaviin palveluihin.
Qarnot-palvelun lanseeraaminen Suomessa tekee Elmosta merkittävän pioneerin pohjoismaissa.
– Qarnot´n ratkaisuilla ei ole varteenotettavia kilpailijoita maailmalla. Olemme pilotoineet ratkaisuja asiakkaidemme kanssa ja neuvotelleet mm. Pirkanmaalaisten rakennusyhtiöiden kanssa yhteistyömahdollisuuksista, ICT Elmo Oy:n liiketoimintapäällikkö Mikko Äijälä valottaa.
Ranskassa malli on jo pitkällä. Siellä kokonaisia taloyhtiöitä lämpiää älypattereilla.
– Siellä talot saattavat päästä suoraan A-energialuokkaan. Lisäksi avoimia rajapintoja käyttämällä taloyhtiöihin voidaan tuoda muitakin älysovelluksia, esimerkiksi taloyhtiöiden automaatioratkaisuihin liittyen.
Lisätietoja:
Kari Koivisto, Palvelujohtaja, ICT Elmo Oy, kari.koivisto@elmo.fi p. 040 774 4728
Mikko Äijälä, Liiketoimintapäällikkö, ICT Elmo Oy, mikko.aijala@elmo.fi p. 044 047 4460
www.elmo.fi
Ajattelemme kaiken aina asiakkaan näkökulmasta. Miten hän haluaa kommunikoida. Mitä hän tarvitsee, miten hän saa oman työnsä parhaiten hoidettua, mitä hän haluaa tietää ja mitä ei. Ja miten voimme auttaa häntä nopeasti ja jopa ennen kuin ongelmia ilmenee. Teknologian osaaminen – mielellään muita alan toimijoita parempi sellainen – on perusasia. Kilpailukeinomme on asenne.
Tunnemme asiakkaamme ja osaamme ennakoida tulevia tarpeita. Lupia ja mielipiteitä ei tarvitse kysellä mistään pääkonttorista. Jokaisella työntekijällä on päätösvalta, joten voimme ryhtyä toimeen heti tarpeen vaatiessa. Jos työaika alkaa loppua, sitä venytetään ja homma hoidetaan. Osaamme IT-jargonia, mutta emme puhu sitä. Teemme asiakkaan päivästä hyvän.