Voisitko suositella omaa operaattoriasi?
Tämä on kysymys, jota jokaisen kuluttajan kannattaa pysähtyä miettimään. Samalla tulee arvioitua omaa valintaa: onko se todella ollut oikea? Tyytyväisyys omaan operaattoriin kertoo paljon paitsi palvelun laadusta, myös siitä, miten asiakas kokee tulevansa kohdelluksi.
EPSI Rating Finland julkaisi hiljattain raportin, jonka keskeisin havainto oli huolestuttava: kuluttajien tyytyväisyys laajakaistapalveluihin on laskenut kaikilla kolmella Suomen markkinajohtajalla – ja koko toimialalla.
Vaikka Suomi on pitkään ollut mobiililaajakaistan edelläkävijä, asiakkaat kokevat nyt, ettei suunta ole enää parempaan päin. EPSIn analyytikon mukaan pettymys liittyy erityisesti siihen, miten asiakkaat kohdataan. He eivät enää usko pelkkään puheeseen siitä, että Suomi olisi EU:n mallimaa, vaan he kokevat arjessaan toisin.
Tutkimuksessa ei kerrottu, oliko tieto kerätty mobiililaajakaistan vai kiinteän laajakaistan asiakkailta, mutta kun tiedämme, että mobiilien liittymien määrä on huomattavasti suurempi kuin kiinteiden, niin otannassa mobiili painottuu.
Mobiiliverkkojen harha: Suomi ei ole vain kaupunkeja
Usein kuulemme, että Suomessa on kattavat mobiiliverkot ja että 5G-yhteyksissä olemme EU:n huipputasoa. Tämä pitää paikkansa, mutta vain osittain. Suomi on paljon muutakin kuin suuret kaupungit ja matkailukeskukset. Meillä on laajoja maaseutualueita, joissa palvelut eivät ole saatavilla tai niiden laatu ei ole kehuttavaa.
Traficomin tilastojen mukaan nopeita 5G-yhteyksiä (yli 100 Mb/s) on vain noin 18 %:lla suomalaisista, ja 300 Mb/s yhteyksiä vain 9 %:lla. Tämä kertoo karua kieltä siitä, kuinka moni jää nopean mobiiliverkon ulkopuolelle.
Digikompassin yhden gigan tavoitteeseen on vielä matkaa
Valokuituverkkojen osalta tilanne on hieman valoisampi, mutta kaukana vielä digikompassin tavoitteesta. Vuoden 2024 lopussa valokuitua oli saatavilla yli 70 %:ssa kiinteistöistä. Erityisesti omakotitalojen tilaajaverkkojen ja kerros- sekä rivitalojen sisäverkkojen kuiduttamisessa on kuitenkin vielä paljon tehtävää.
Valokuitu tarjoaa vakaan ja nopean yhteyden, joka ei riipu maantieteellisestä sijainnista yhtä voimakkaasti kuin mobiiliverkot. Siksi sen rooli digikompassin gigabitin tavoitteiden saavuttamisessa on keskeinen.
Saatavuusongelmat eivät rajoitu Itä-Suomeen
Vaikka Itä-Suomi usein nousee esiin ongelma-alueena, saatavuusongelmat koskevat laajasti myös kaupunkien ja taajamien lähialueita. Näille alueille ei ole helppoa investoida ilman julkista tukirahoitusta, vaikka kiinteän verkon investoinnit ovat nyt ennätystasolla.
Jarmo Matilainen
Finnet-liitto ry
toimitusjohtaja
