Vakka-Suomen Puhelin kasvaa vakaassa tuloskunnossa
Yhtiön viime vuoden liikevaihto nousi 18,2 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 17,3 miljoonaa euroa. Liikevoittoa syntyi 1,7 miljoonaa euroa eli 9,3 prosenttia liikevaihdosta. Yhtiö teki investointeja viime vuonna yli 3,1 miljoonalla eurolla ja ne rahoitettiin viime vuosien tapaan kokonaan tulorahoituksella. Yhtiön omavaraisuus säilyi korkeana eli 85,4 prosentissa. Yhtiö työllisti vuoden aikana keskimäärin 345 työntekijää monella eri paikkakunnalla.
Vuonna 1896 perustettu Vakka-Suomen Puhelin tunnetaan monipuolisena ICT-alan palveluyhtiönä, joka tarjoaa yrityksille valtakunnallisesti contact center -, IT- ja tietoliikennepalveluja. Perinteisellä toimialueellaan Vakka-Suomessa yhtiö tarjoaa puhelin- ja netti- ja kaapeli-TV-palveluja myös kuluttajille.
Kannattava kasvu on tuottanut arvoa yhtiön omistajille. Yhtiö on jakanut osinkoja vuodesta 2002 alkaen yhteensä yli seitsemän miljoonaa euroa. Yhtiön hallituksen esitys toukokuussa kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle on, että yhtiö jakaa vuodelta 2018 osinkoa 7,00 euroa osakkeelta eli yhteensä 425.040,00 euroa.
Asiakaspalveluliiketoiminta työllistämisen veturina
Yhtiön contact center -liiketoiminta on kasvanut viime vuosien aikana toimialan keskimääräistä kasvua selvästi nopeammin. Yhtiö on noussut alan johtavien toimijoiden joukkoon ja se tuottaa ulkoistettua asiakaspalvelua monelle oman alansa johtavalle yritykselle monelta eri toimialalta. Henkilöstön määrä on kasvanut erityisesti Turussa, jossa yhtiö työllistää jo yli 200 työntekijää. Kasvun myötä toiminta Turussa siirrettiin viime vuonna lähellä ydinkeskustaa sijaitsevaan, noin 1500 neliötä käsittävään, täysin saneerattuun uuteen palvelukeskukseen.
– Vakavaraisena yhtiönä meillä on hyvät mahdollisuudet investoida kehittyvän alan vaatimaan teknologiaan, mutta liiketoiminnan ytimessä säilyvät robottien sijaan ihmiset, sanoo toimitusjohtaja Matti Nurmi.
Yhtiö hankki viime syksynä 30 prosentin omistusosuuden tamperelaisesta sovelluskehitykseen, yritysten liiketoiminnan sähköistämiseen ja kehittyneisiin mobiiliapplikaatioihin erikoistuneesta Haltu Oy:stä.
– Haltu tuo osaamista ohjelmistorobotiikan, chatbot-teknologioiden ja tekoälyn hyödyntämiseen yhtiön kaikilla liiketoiminta-alueilla. Tavoitteena on rakentaa digitalisaatiota hyödyntäviä palvelukonsepteja sekä nykyisille että uusille asiakkuuksille.
Sopivan kokoinen IT-kumppani kaiken kokoisille yrityksille
ICT-liiketoiminnassa yhtiö on jatkanut asemansa vakiinnuttamista ja vahvistamista Länsi-Suomessa. Liiketoiminta-alue työllistää jo yli 30 ammattilaista Uudessakaupungissa, Turussa ja Raumalla. Yhtiö tarjoaa kattavat ratkaisut yritysten IT-tarpeisiin.
– Panostamme tänä vuonna palvelutuotteistukseen ja tutkimme aktiivisesti myös yritysostomahdollisuuksia liiketoiminnan kasvun tukemiseksi.
Tehokkaampia yhteyksiä Vakka-Suomessa
Yhtiö on investoinut miljoonia euroja valokuituverkon rakentamiseen toimialueellaan. Liittymätarjontaa on monipuolistettu ja yhtiö on tuonut markkinoille myös uusia nopeusluokkia. Yhtiö investoi tänäkin vuonna valokuituverkon laajentamiseen toimialueellaan ja laajentaa verkkoa myös naapurikuntiin, kuluvan kevään aikana se käynnistää valokuituverkon rakentamisen Mynämäessä.
Lisätiedot: toimitusjohtaja Matti Nurmi, puh. 040 771 2996, mailto:matti.nurmi@vsp.fi