Vakka-Suomen Puhelimelta jälleen vahva tulos
Vakka-Suomen Puhelimen tuloskunto säilyi vahvana myös vuonna 2017. Konsernin liikevaihto kohosi lähes 18 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 16,5 miljoonaa euroa. Konsernin taseen loppusumma oli tilikauden lopussa 24,5 miljoonaa euroa. Emoyhtiö teki liikevoittoa lähes kaksi miljoonaa euroa eli yli 11 prosenttia liikevaihdosta ja sen omavaraisuusaste oli 85 prosenttia. Yhtiön kasvu oli orgaanista ja henkilöstön määrä lisääntyi merkittävästi. Tällä hetkellä yhtiö työllistää 350 henkilöä eri paikkakunnilla.
Vakavarainen talous on pitänyt Vakka-Suomen Puhelimen investointikyvyn vakaana. Vuonna 2017 yhtiö teki yli 2,6 miljoonan euron investoinnit ja toteutti ne aiempien vuosien tapaan tulorahoituksella. Kannattava kasvu on tuottanut arvoa myös yhtiön omistajille. Vakka-Suomen Puhelin on jakanut vuodesta 2002 alkaen osinkoja yhteensä jo lähes seitsemän miljoonaa euroa. Vuodelta 2017 yhtiö jakaa osinkoja reilut 425 000 euroa.
Asiakaspalveluliiketoiminnan kasvu jatkui ja asema yritysten IT-kumppanina vahvistui Länsi-Suomessa
Vuonna 1896 perustettu Vakka-Suomen Puhelin tunnetaan nykyisin monipuolisena ICT-alan palveluyhtiönä, joka tarjoaa yrityksille valtakunnallisesti contact center -, IT- ja tietoliikennepalveluja. Yhtiön asiakkaana on useita tunnettuja ja omansa alansa johtavia yrityksiä monelta eri toimialalta. Perinteisellä toimialueellaan Vakka-Suomessa yhtiö tarjoaa televiestintä-, tietoliikenne- ja kaapeli-TV-palveluja myös kuluttajille.
Vakka-Suomen Puhelin on yksi Suomen johtavista ulkoistetun asiakaspalvelun tuottajista. Liiketoiminnan viime vuosien voimakas kasvu on ollut orgaanista ja kokonaismarkkinan kasvua selvästi nopeampaa. Viime vuonna liiketoiminta vahvisti merkittävästi asemiaan myös Ruotsin markkinoilla, kun Viking Line päätti siirtää puhelinasiakaspalvelunsa ruotsalaiselta kumppaniltaan Vakka-Suomen Puhelimen Turun palvelukeskukseen. Vuonna 2017 yhtiö teki päätöksen myös uuden toimitilan vuokraamisesta Turussa, jolla se turvaa lähivuosienkin kasvun ja kilpailukyvyn edellytykset. Täysin saneerattu, reilut 1500 neliötä käsittävä uusi toimipiste sijaitsee lähellä kaupungin ydinkeskustaa. Turun palvelukeskus siirtyy uusiin tiloihin vaiheittain vuoden 2018 aikana.
ICT-liiketoiminnassa yhtiön asema Länsi-Suomessa vahvistui, kun se avasi maaliskuussa 2017 toimipisteen myös Raumalla. Syyskuussa yhtiö osti Rauman ATK-Antti Oy:n koko osakekannan ja yritysjärjestelyn kautta Vakka-Suomen Puhelimen palvelutarjonta monipuolistui Visman ohjelmistoratkaisuilla.
Tehokkaampia yhteyksiä Vakka-Suomessa
Vakka-Suomen Puhelin on investoinut miljoonia euroja valokuituverkon rakentamiseen omalla toimialueellaan. Liittymätarjontaa on monipuolistettu ja yhtiö on tuonut markkinoille myös uusia nopeusluokkia erittäin kilpailukykyisin hinnoin. Vuoden 2017 lopulla yhtiö lanseerasi menestykkäästi yli viiden huoneiston taloyhtiöille soveltuvan valokuituratkaisun, joka tarjoaa tehokkaan perusyhteyden jokaiseen asuntoon yhtiövastikkeeseen sisältyvänä palveluna. Uudenkaupungin 400-vuotisjuhlavuoden kunniaksi yhtiö toi markkinoille myös omakotitaloihin saatavilla olevan 400 megabitin yhteyden.
Lisätiedot: toimitusjohtaja Matti Nurmi, puh. 040 771 2996, matti.nurmi@vsp.fi
Vuoden 2017 vuosikertomukseen voi tutustua täällä http://www.e-julkaisu.fi/vsp/vuosikertomus/2017/